Afera Naomi Musengi - lekceważenie ostrego stanu pacjenta przez operatora numeru ratunkowego

Afera Naomi Musengi - lekceważenie ostrego stanu pacjenta przez operatora numeru ratunkowego

1. Kim była Naomi Musenga?

  • 22-letnia kobieta mieszkająca w Strasburgu.
  • W grudniu 2017 r. zadzwoniła na numer alarmowy z silnymi bólami brzucha i osłabieniem.

2. Co się wydarzyło?

  • Rozmowę odebrała operatorka pogotowia
  • Gdy Naomi mówiła słabym głosem, operatorka:
    • wyśmiewała ją używając sformułowań typu „jak będziesz chciała umrzeć, to zadzwoń z powrotem” (!),
    • konsekwentnie nie potraktowała zgłoszenia poważnie i odmówiła wysłania zespołu ratunkowego.

3. Konsekwencje

  • Pogotowie przyjechało dopiero kilka godzin później.
  • Naomi została przewieziona do szpitala w stanie krytycznym.
  • Zmarła tego samego dnia z powodu niewydolności wielonarządowej spowodowanej opóźnieniem leczenia.

4. Reakcja publiczna

  • Sprawa wyszła na jaw w 2018 r., gdy nagranie rozmowy wyciekło do mediów.
  • Przez Francję przetoczyła się fala oburzenia i krytyki

5. Dalsze skutki

  • Operatorka została zawieszona w obowiązkach.
  • Przeprowadzono kontrolę we wszystkich centrach ratunkowych
  • Pojawiły się rekomendacje reform, w tym:
    • lepsze szkolenie operatorów,
    • większa empatia i odpowiedzialność za ocenę zagrożenia życia.

6. Znaczenie sprawy

  • Afera Naomi Musenga stała się symbolem dehumanizacji służby zdrowia.
  • Ujawniono problemy:
    • z niedofinansowaniem pogotowia,
    • z brakiem empatii w sytuacjach krytycznych,
    • z brakiem szybkiego reagowania na sygnały pacjenta.
  • Sprawa wywołała narodową debatę o funkcjonowaniu służb ratunkowych i równości w dostępie do opieki.

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz również